Minun sivut
Minun sivut
Inspiraatio | Ravinto & lisäravinteet | Tavoitteet | Treenit | Reseptit | Lähettiläät

Svenskt Kosttillskottin ja Core Nutritionin tarina: suuri haastattelu perustaja ja toimitusjohtaja Morgan Norrestamin kanssa

Morgan Norrestam on henkilö Svenskt Kosttillskottin takana ja toimii nykyään toimitusjohtajana ja perustajana. Idea syntyi 2000-luvun alussa, ja siitä lähtien yritys on laajentunut merkittävästi. Lue haastattelumme Morganin kanssa hänen visiostaan, joka vie häntä eteenpäin, matkasta kohti markkinajohtajuutta ja siitä, millaista on työskennellä perheen kanssa!

Morgan Norrestam päällään paita, jossa on Svenskt Kosttillskottin logo.Morgan Norrestam, toimitusjohtaja ja perustaja Svenskt Kosttillskott ja Svensk Hälsokost.

Kello on yhdeksän aamulla ja ovelle koputetaan pienessä ladossa Bålstan ulkopuolella. Morgan Norrestam avaa oven. Siellä on hänen äitinsä, joka astuu sisään, menee suoraan vierushuoneen varastoon ja alkaa pakata tavaroita. Hetken kuluttua liittyy Morgan seuraan, ja he työskentelevät muutaman tunnin yhdessä. Sen jälkeen Morgan jatkaa koko päivän, iltapäivän ja illan. Vasta kun tulee pimeää ja kello lähenee kahta yöllä, hän lopettaa ja kävelee muutaman metrin makuuhuoneeseensa.

Vuosi on 2005. Svenskt Kosttillskott on syntynyt, ja Morgan tietää, että se on jotain arvokasta.

Voiko lisäravinteilla parantaa suoritustaan?

Tätä kysyi itseltään Morgan Norrestam, Svenskt Kosttillskottin toimitusjohtaja ja perustaja. Hän työskenteli tuolloin maajoukkueen voimistelijan valmentajana. Joka aamu Morgan teki kymmenen kilometrin kävelylenkin kotikulmillaan Täbyssä – pitkät aamut antoivat aikaa ajatella. Miten harjoittelu pitäisi rakentaa? Voisivatko lisäravinteet todella vaikuttaa tuloksiin? Morgan päätti testata asiaa yhdessä valmentamansa urheilijansa kanssa.

– En silloin ymmärtänyt, että ravinnolla olisi niin suuri merkitys suoritukselle, Morgan kertoo. – Mutta kun harjoittelee kovaa, ravinto vaikuttaa ratkaisevasti. Huippu-urheilijan on syötävä heti treenin jälkeen, ei vasta kotona. Juuri tässä kohtaa lisäravinteet tekivät eron.

Tulokset olivat dramaattisia – suorituskyky parani selvästi. Morgan vakuuttui ja päätti ottaa rohkean askeleen. Hän myi asuntonsa ja muutti vanhempiensa tilalle pieneen latoon, josta yksi huone muutettiin varastoksi. Asunnon myynnistä saadut 70 000 kruunua olivat yrityksen ensimmäinen sijoitus.

– Olen aina pitänyt hitaista aamuista, enkä ole sellainen, joka aloittaa työt seitsemältä, Morgan muistelee. – Aloitin noin yhdeksältä ja työskentelin lähes tauotta aamukahteen asti. Näin tein ensimmäiset kolme vuotta, seitsemän päivää viikossa.

Lopulta hän jätti osa-aikatyönsä ja keskittyi Svenskt Kosttillskottin pyörittämiseen täysipäiväisesti. 50 neliömetrin ladossa hän teki kaiken: vastaanotti toimitukset, pakkasi paketit, vastasi asiakaspalvelusta ja markkinoinnista. Toiminnan pyörittämiseen tarvittiin kuitenkin myös perheen apua – sisaret ja äiti auttoivat parhaansa mukaan, usein pienestä korvauksesta tai toisinaan vain limsapullon palkalla.

Punainen lato.Svenskt Kosttillskkott aloittaa vuonna 2005 pienessä ladossa Bålstan ulkopuolella.

Yritys ja erehdys - kokeilut ja opit

2000-luvun alussa verkkokaupat olivat vielä alkutekijöissään, Google oli suhteellisen uusi, ja oli epäluuloa verkkokauppiaita kohtaan. Voiko luottaa yrityksiin, joilla ei ollut fyysistä myymälää? Kaikki oli tasapainottelua ja uusi askel digitaaliseen kehitykseen.

- Olimme yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka mainostivat Googlessa. Silloin useimmat eivät edes tienneet, että niin voisi tehdä. Koska emme voineet oppia keneltäkään, meidän oli kokeiltava asioita itse.

Ensimmäisessä mainoksessa BK-sports Magazine -lehdessä Morgan teki virheen yrityksen nimessä, mikä johti siihen, että Svenskt Kosttillskott rekisteröitiin alkuun kaikilla mahdollisilla kirjoitusvirheillä; Svenskt Kostillskott, Svenstk Kosttillskott, Svenskt Kosttilskott.

- Minulla ei ollut mitään suunnitelmaa, halusin tehdä jotain, missä viihdyin ja tehdä sitä, mistä olin intohimoinen. Olin intohimoinen auttamaan ihmisiä saamaan enemmän tuloksia harjoittelustaan. Kun näin, kuinka hyvin meni, visioni kasvoi ja tunsin, että tässä voidaan tehdä jotain, mikä voi kasvaa paljon suuremmaksi.

Olin intohimoinen auttamaan ihmisiä saamaan enemmän tuloksia harjoittelustaan. Kun näin, kuinka hyvin meni, visioni kasvoi ja tunsin, että tässä voidaan tehdä jotain, mikä voi kasvaa paljon suuremmaksi. – Morgan Norrestam, toimitusjohtaja ja perustaja Svenskt Kosttillskott

Morgan Norrestam Svenskt Kosttillskottsin varastolla.Morgan Norrestam Svenskt Kosttillskottsin varastolla Brunnassa, joka sijaitsee samassa rakennuksessa kuin toimisto.

Oman treenilisäravinnebrändin synty ja laajentuminen hyvinvointiin

Ennätyksellisen hyvä aloitus osoitti nopeasti, että markkinoilla oli vahvaa kysyntää lisäravinteille. Niinpä oma tuotemerkki Core lanseerattiin lähes välittömästi – alussa valikoimassa oli noin 40 treeniin liittyvää perustuotetta.

– Oli tärkeää, että meillä oli kunnollinen gainer, laadukas proteiini, tehokas kreatiini ja myös fat burners -tuotteita. Tuotekehitys on ollut suuri osa sitä, mikä on vienyt meitä eteenpäin. Oma tuotevalikoimamme muodostaa koko yrityksen ytimen, kertoo Morgan.

Aluksi Core keskittyi puhtaasti treeniin ja suorituskykyyn. Vuonna 2010 Morgan perusti kuitenkin myös tytäryhtiön Svensk Hälsokostin, joka toi valikoimaan tuotteita terveellistä elämää ja hyvinvointitottumuksia varten. Tämän pohjalta syntyi tuotemerkki Healthwell, jonka kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyvä verkkokauppa on nykyään saatavilla myös Suomen markkinoilla.

johtavat nettikaupat pohjolassa ja koko Skandinaviassa

Ruotsin Svenskt Kosttillskott on tänään vahvasti läsnä myös Suomessa ja Tanskassa nimellä Core Nutrition. Core Nutrition Suomi on kasvanut nopeasti yhdeksi alan luotetuimmista verkkokaupoista, tarjoten suomalaisille laadukkaita ravintolisiä, nopeita toimituksia ja asiantuntevaa palvelua.

Vuoden lopussa tavoitteena on avata myös Norjassa ja nousta markkinajohtajaksi koko Skandinaviassa. Kiinnostus liikuntaan ja terveyteen on suurempaa kuin koskaan, ja Svenskt Kosttillskottsin oma tuotanto kasvaa tasaisesti – vanhat suosikit pysyvät mukana tai päivittyvät entistä parempilaatuisiksi.

20 vuotta myöhemmin, Svenskt Kosttillskott on edelleen vakaa ja luotettava perheyritys, jossa Morgani siskot työskentelevät edelleen. Suurin ero näkyy siinä, että nykyään varasto ja toimisto vaativat yhteensä 6000 neliömetriä tilaa ja työntekijöiden määrä on kasvanut lähes 70 henkilöön.

Samoin kuin pienessä ladossa Bålstan ulkopuolella, varasto ja toimisto sijaitsevat vierekkäin, mikä on Morganin mielestä tärkeää.

- Saamme paremman suhteen liiketoimintaan, kun olemme tuotteidemme kanssa. Ne eivät elä omaa elämäänsä, vaan elämme tuotteidemme kanssa.

“Saamme paremman suhteen liiketoimintaan, kun olemme tuotteidemme kanssa. Ne eivät elä omaa elämäänsä, vaan elämme tuotteidemme kanssa.” – Morgan Norrestam

Morgan Norrestam, Svenskt Kosttillskottin toimitusjohtajaMorgan Norrestam, Svenskt Kosttillskottin ja Svensk Hälsokostin toimitusjohtaja.

Kuinka paljon ymmärrät tuotteista?

- Minulla on erittäin suuri ymmärrys ja työskentelen itse tuotekehityksen parissa. Jos työskentelee ja johtaa yritystä yrittäjämäisesti, täytyy mielestäni ymmärtää lopputulos, ja ymmärtääkseen lopputulosta täytyy ymmärtää tuotteet.

Mikä mielestäsi on paras tuote Svenskt Kosttillskottilla?

- Mielestäni NAC 600 on yksi parhaista ja tärkeimmistä tuotteista. Se puhdistaa kehon ja on voimakas antioksidantti, mutta se voi myös olla oksidantti, sillä kehon täytyy myös hapettua. Se mukautuu tarpeeseen ja puhdistaa sekä detoxaa kehon. Sitten on valtavasti muitakin hyviä, mutta en halua valita tylsää tuotetta, Morgan nauraa.

Oletko varma, että kaikki tuotteet toimivat?

- Kyllä, olen varma siitä. Muuten en söisi niitä itse.

Oliko tästä artikkelista apua?   Kyllä   Ei